PLUSTESTEN BAK KULISSENE

Plus-testen er en svensk kollisjonstest som er klassifisert som en av verdens tøffeste kollisjonstester for bilbarnestoler. Det er en frivillig godkjenning som bilbarnestolprodusenter kan velge å teste sine produkter mot.

Plus-testen måler de kreftene barnets nakke utsettes for ved en frontkollisjon. En Plus Test-godkjent bilbarnestol har klart høyere kollisjonshastigheter og tøffere kollisjonspulser. I tillegg har all belastning blitt målt i kollisjonstestdukkens nakke, og ikke i dukkens bryst der gjeldende reglement måler. Plus Test-godkjenningen viser ganske enkelt at bilbarnestolen har bestått en hardere test enn hva som kreves for å få den godkjent etter ECE R44 eller UN R129.

Frivillig merking

Kollisjonstesten utføres av svenske VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut i Sverige) i deres testlaboratorium i Linköping, Sverige. I motsetning til de vanlige godkjenningene ECE R44 eller UN R129 er denne merkingen frivillig. Det er altså opp til produsenten selv å få bilbarnestolen sin testet. For oss i BeSafe er det en selvfølge å Plus-teste våre bakovervendte bilbarnestoler, da dette er i tråd med våre verdier.

Plus Test er utviklet for å øke sikkerheten for barn i bil, men også for å gjøre valget av bilbarnestol enklere. Plus Test-merkingen finnes i to varianter, maks 18 kg eller maks 25 kg. Plus Test-godkjenningen angir alltid minste garanterte vekt, uansett hvor i bilen du velger å montere bilbarnestolen.

Bak kulissene i Plus-testen

Nå får du bli med BeSafe bak kulissene når iZi Modular RF og iZi Plus gjennomgår Plus-testen.

Montering av bilbarnestolen

Når en bilbarnestol skal godkjennes i Plus-testen blir den ikke montert i en bil, men det brukes en spesialutviklet slede. Denne skal simulere et bilsete og et instrumentpanel.

Bilbarnestolen monteres helt etter bruksanvisningen, og barnet festes med bilbarnestolens internbelter med en forhåndsbestemt feilmargin for å gjenspeile virkeligheten.

Kollisjonstestdukker

Kollisjonstestdukkene som brukes deles inn i to ulike vektklasser, avhengig av hvilken bilbarnestol som skal testes. Når en bilbarnestol godkjennes etter ECE R44 måles all belastning i kollisjonstestdukkens bryst. Forskning viser at det er belastningen på barnets nakke som er det vesentlige. I Plus Test måles derfor belastningen i kollisjonstestdukkens nakke.

Kollisjonstest-banen

Når testen gjennomføres akselererer sleden med bilbarnestolen langs testbanen, opp til en hastighet på 54 km/t, for deretter å bli utsatt for en rask stopp med høy kollisjonspuls.

Denne filmen viser hvordan en frontkollisjon ser ut dersom et barn sitter bakovervendt:

Kraftig kollisjon

Stålbjelkene i enden av kollisjonstest-banen viser tydelig hvilken kraft bilbarnestolen er blitt utsatt for.

Tøffe grenser for hvilken maksbelastning som godtas

Alle data fra kollisjonstestdukken samles og sendes til en datamaskin som setter sammen resultatet. Den røde linjen viser hvilken maksimalbelastning som er tillatt. På bildet vises resultatet fra kollisjonstesten, og dukken er blitt utsatt for minimal belastning.

Plus-testen hjelper deg med å velge den sikreste bilbarnestolen

Alle bilbarnestoler må være godkjente etter ECE R44 eller UN R129. Velger du en bilbarnestol som også har et Plus Test-merke, så kan du være sikker på at du har valgt det absolutt sikreste alternativet for barnet ditt. Plus-testen har noen viktige regler bilbarnestolprodusenter må forholde seg til:

  • For at en bilbarnestol skal kunne bli Plus Test-godkjent, må bilbarnestolen være godkjent for montering i både for- og baksetet. Et tips fra oss er å alltid kontrollere hvilke seter i bilen din som har ISOfix, i tilfelle du planlegger å kjøpe en bilbarnestol som monteres med ISOfix.
  • En bakovervendt bilbarnestol som monteres med ISOfix kan maksimalt få 18 kg i Plus Test-merkingen, siden bilens ISOfix-fester ikke er beregnet for å holde fast mer enn 33 kg i totalvekt (barn + bilbarnestol).

En Plus Test-godkjent bilbarnestol opp til 18 kg er verken bedre eller dårligere enn en Plus Test-godkjent bilbarnestol opp til 25 kg. Men sannsynligvis kan barnet ditt sitte lengre i en bilbarnestol godkjent opp til 25 kg.

Plus Test og kombi-bilbarnestoler?

Rent bakovervendte bilbarnestoler er vanlig i Sverige, men i resten av Europa selges det primært kombi-bilbarnestoler. Ved å kjøpe en kombi-bilbarnestol øker risikoen for at barnet snus fremovervendt altfor tidlig.

Kombi-bilbarnestolen har så godt som ingen mulighet til å bli Plus Test-godkjente, da alle testene utføres etter et «worst case scenario». Det betyr at en kombi-bilbarnestol testes fremovervendt og dermed ikke klarer godkjenningskravene.

BeSafe og Plus-testen

BeSafe har utviklet bakovervendte bilbarnestoler i snart 30 år, og har gjennom disse årene jobbet hardt for at barn skal reise i bakovervendte bilbarnestoler til minst 4 års alder, og gjerne lengre.

Vi i BeSafe streber etter å utvikle så sikre produkter som mulig, og for oss er det en selvfølge at våre rent bakovervendte bilbarnestoler skal klare Plus-testen. Vi var først i verden med å få en bilbarnestol godkjent etter Plus Test, noe vi selvsagt er veldig stolte over!


VÅRE RENT BAKOVERVENDTE BILBARNESTOLER PÅ DET NORSKE MARKEDET I DAG