Feiloppfatninger om bakovervendte bilbarnestoler, og hvordan man kan svare på disse

BeSafe har produsert og promotert bakovervendte bilbarnestoler i over 25 år nå, og det er fortsatt en rekke myter eller feiloppfatninger der ute om å ha barna bakovervendt etter at de er passert 15 måneder. I denne artikkelen har vi samlet de vanligste mytene, og hjelper deg med å svare på disse.

«Barnet mitt har så lange ben at det sitter ukomfortabelt» 

Har du sett hvordan barn kan ha bena sine i alle mulige merkelige posisjoner når de leker? Barn er mye mer fleksible enn foreldrene, og bryr deg derfor ikke om de sitter med bena bøyd eller i kryss, og foretrekker til og med gjerne å sitte slik. Det er ofte vi foreldre som synes det ser ukomfortabelt ut, bare fordi det er ukomfortabelt for oss voksne.

Tips! Om barnet ditt faktisk klager på benplassen, anbefaler vi at du tar hyppige pauser på lengre bilturer, slik at barnet kan strekke ut bena og samtidig bli kvitt noe energi.

Myter om bakovervendte bilbarnestoler

«Vi har to biler, og har ikke råd til å kjøpe to dyre bilbarnestoler»

BeSafes nyeste konsept – iZi Modular – lar deg bruke den samme bilbarnestolen i flere biler. Du trenger kun å kjøpe en ekstra ISOfix-base som du monterer i bil nummer to, og kan dermed enkelt flytte den samme bilbarnestolen mellom bilene svært raskt og enkelt.

Myter om bakovervendte bilbarnestoler

«Vi kjører bare korte turer med bilen vår, så det føles unødvendig…»

Dessverre betyr ikke korte kjørestrekninger at de gir mindre risiko for en bilulykke, siden de fleste ulykkene skjer i tettbygde strøk. Selv med en kollisjonshastighet på bare 30 km/t blir ekstremt høye krefter overført til bilbarnestolen og barnet. Dersom barnet er plassert fremovervendt, påvirker disse kreftene i hovedsak hodet og nakken når barnet skyves ut av bilbarnestolen, mens en bakovervendt bilbarnestol absorberer mesteparten av kreftene når barnet skyves inn i bilbarnestolen.

«Barnet mitt kunne ikke se meg, og ville derfor føle seg ukomfortabelt»

Smarte tilbehør som et babyspeil lar deg og barnet ditt se hverandre under hele kjøreturen, og du kan alltid holde et øye på den lille for å være sikker på at barnet er komfortabelt og glad.

Myter om bakovervendte bilbarnestoler

«Barnets sko kommer borti baksetet, så det blir skittent» «Jeg vil ikke at frontbøylen skal gi strekkmerker på baksetet mitt»

Å plassere et beskyttende trekk her kan løse begge problemene på en gang: Det beskytter bilens sete fra skitt, og fungerer også som et mykt lag som hindrer strekkmerker.

Myter om bakovervendte bilbarnestoler

«Barnet mitt vil ikke se noe om det sitter bakovervendt, og vil derfor kjede seg»

Bakovervendte barn ser vanligvis mye mer enn vi forventer. Den høye sitteposisjonen i en bakovervendt bilbarnestol lar de se både ut av sidevinduene og bakruten samtidig. Å senke, eller fjerne hodestøttene på baksetet gir de et enda større synsfelt.

Myter om bakovervendte bilbarnestoler

«Barnet mitt vil klage på å sitte bakovervendt, siden så mange andre barn sitter fremovervendt»

Når man skifter over fra en baby-bilstol, vet faktisk ikke barnet ditt om noe annet enn å sitte bakovervendt. Fra samtaler med foreldre har vi erfart at de fleste barn faktisk forstår hvorfor de reiser bakovervendt når foreldrene forklarer det til de på en måte som barn forstår. Sikkerhet bør alltid være først, og vi oppfordrer dere selvsagt til å fortelle dette til barna deres.

«Jeg forstår at bakovervendt er fem ganger sikrere i en frontkollisjon, men hva med kollisjon bakfra?»

I tillegg til at påkjørsel bakfra statistisk sett er en mye sjeldnere årsak til alvorlige skader enn frontkollisjoner, er det også noen fysiske aspekter man bør vurdere. Når man sitter bakovervendt, sitter barnet lengre unna kollisjonspunktet i en bakfra-kollisjon, slik at det blir en større deformasjonssone også i biler med kort bagasjerom. I tillegg er det svært mye mindre krefter i sving i en kollisjon bakfra, siden begge kjøretøyene beveger seg i samme retning, slik at kreftene fordeles likt på begge bilene. I kontrast til en frontkollisjon, der begge kjøretøyene stoppes fra farten de hadde til null på et øyeblikk.

Myter om bakovervendte bilbarnestoler

«Blir ikke barnet bitt bilsykt når det sitter bakovervendt?»

Bilsyke forårsakes av at en persons balansefølelse registrerer et misforhold mellom bevegelsene som oppfattes av øynene og kroppens stillstand. Noen mennesker er naturlig mer sensitive for dette enn andre, og det er ofte slik at voksne som blir bilsyke når de sitter bakovervendt (på et tog eller i en buss) også er mer sensitive for bevegelsessyke generelt – og å sitte bakovervendt forsterker dette.

Et barns balansesans er imidlertid ikke fullt utviklet ennå i småbarnsalderen, slik at retningsrelatert bilsyke ofte ikke oppstår før rundt 4-6 år, om det i hele tatt gjør det.

At et barn blir bilsykt kan ha mange andre årsaker. Det er ofte også relatert til vinkelen/posisjonen de sitter i, hva de har spist rett før de ble sikret i bilbarnestolen, eller noen ganger også lukten i bilen. For noen barn kan muligheten til å se mange flere ting gjennom vinduene når de flyttes opp fra baby-bilstolen gi overstimuli, siden objektene de ser ut av sidevinduene flyr veldig fort forbi. Å dekke til sidevinduene med et lyst klede i en kort stund kan ofte hjelpe barn til å bli gradvis vant til alle de nye inntrykkene.

Misconceptions about rear facing car seats

«Bilen vår er for liten for en stor, bakovervendt bilbarnestol»

Mange bakovervendte bilbarnestoler kan monteres med variabel benplass, slik at de tillater en svært kompakt montering. Dermed tar de ofte ikke opp mer plass enn en fremovervendt bilbarnestol trenger, siden fremovervendte bilbarnestoler ideelt også bør ha 55 cm rom mellom barnets nese og setet foran. Denne anbefalte avstanden stammer fra reglementets godkjente fremkast i kollisjonstestene, og sikrer dermed at barnet ikke vil treffe forseteryggen om en ulykke skulle inntreffe.

I dette galleriet kan du se noen eksempler på bakovervendte bilbarnestoler montert i noen av de mindre bilene på markedet, som Volkswagen Polo, Audi A1, Skoda Citigo eller Volkswagen Up.