BeSafe-produktene havner ofte i toppen av tester, og dette synes vi er veldig flott. Men det viktigste for oss er ikke resultatene i forbrukertester; vi må selv vite at vi lager de sikreste setene som er mulig å produsere. Hvis ikke blir vi aldri fornøyde. I BeSafe setter vi sikkerhet først. Derfor ekstremtester vi våre bilbarnestoler for at de skal beskytte barnet best mulig i det virkelige liv. Vi blir også stolte når BeSafe-bilbarnestoler vinner tester med høyt fokus på sikkerhet og kollisjonstester.

Internasjonal testing av barnestoler

Alle BeSafe barnestoler er testet av ADAC

Barnestol testene utføres av International Consumer Research & Testing (ICRT) i samarbeid med den tyske bilistorganisasjon ADAC. Besafe ønsker å gjøre forbrukertestene mer forståelig for forbrukeren. Alle BeSafe barnestoler testes hos ADAC før de kommer for salg. Tester utført av ADAC er strengere enn vanlige barnesetoltester som alle produsenter er underlagt. Nedenfor finner du en forklaring på hvordan testene er gjennomført.

Hvordan utføres barnestol testene hos ICRT (Europeiske forbrukerorganisasjonen)?

I testene vektlegges kollisjonsresultatene med 50% og brukervennlighet, komfort, bruksanvisning, monteringsmetode m.m med 50%. Det er det laveste resultat som blir gjeldene. Testene hos ADAC er strengere enn de ordinære barnestol testene alle produsenter må gjennom.

Barnestolens sikkerhethetsnivå

Sikkerheten er et av de viktigste kriteriet og det blir lagt stor vekt på barnestolenes sikkerhetsnivå. ISOfix-seter gjør det ofte bedre enn seter uten ISOfix i sistnevnte øvelse. Kollisjonstestene hos ADAC er tøffere enn det barnestolene må gjennom for å få typegodkjenning i Europa (ECE R44). Frontkollisjon og sidekollisjon er de viktigeste testene, men også setets konstruksjon er viktig.

Kollisjonstestene vurderer følgende egenskaper ved barnestolen:
I en Frontkollisjon vurderes barnets belastning både sittende og liggende. Områder som blir regnet som kritiske er:

  • Skader på hodet
  • Belastning på hodet og nakke
  • Fremkast på hode
  • Belastning på bryst

I en Sidekollisjon vurderes barnets belastning sittende, med ISOfix og med beltemontering. Områder som blir regnet som kritiske er:

  • Skader på hodet
  • Belastning på hodet og nakke
  • Fremkast på hode
  • Belastning på bryst
  • Barnestolens konstruksjon

Det vurderes blandt annet hvor enkelt det er å føre bilbeltet gjennom de ulike sporene beltet skal gjennom.

Barnestolenes brukervennlighet og komfort

Fra 2011 er det lagt større vekt på komfort for barnet. Sittestilling og plass i setet er vurdert. Og det er vurdert hvor stor plass barnestolen tar i bilen.

I denne delen av testen monteres barnestolen i mange ulike biler og både på ytterplasser og midtplass. Testkriteriene vurderes av eksperter og foreldre. Det brukes både dukker og levende barn.

Områder som regnes som viktige er:

  • Fare for feilbruk av barnestolene.
  • Feste og løsne barnet fra barnestolen.
  • Montering av barnestolen.
  • Hvor godt kan barnestolen tilpasses barnets størrelse?
  • Hvor forståelig er bruksanvisningen?
  • Hvor god plass har barnet når det er korrekt festet i setet? (Hodestøtte, plass i setet)
  • Hvor stor plass tar setet i bilen?
  • Hvor ergonomisk er sittestillingen, eventuelt liggestillingen?
  • Barnets komfort i barnestolen
  • Hvor lett er setet å rengjøre?
  • Hvor lett er det å montere av og vaske trekket?

Materialer i barnestolen

ICRT har testet setene for skadelige og uønskede stoffer.  Kriteriet har liten betydning. Men med dårlige resultater vil setets totale poengsum påvirkes.

Forklaring av barnestoltester og godkjenninger

ECE R44 04

ECE R44 04 er en Europeisk godkjenningsstandard. Her testes barnestoler i frontal og bakfra kollisjon i 50 km i timen med testdukker og måleinstrumenter for å se hvor godt barnestolene beskytter testdukkene. I dag må alle barnestoler som selges i Norge være ECE R44 03 eller ECE R44 04 godkjent.

ADAC

ADAC er en bilinteresseorganisasjon i Tyskland som organiserertester av barnestoler. Testene som gjennomføres er ca 50% hardere og stiller strengere krav enn ECE R4404 godkjenningen. I testene vektlegges kollisjonsresultatene med 50% og brukervennlighet, komfort, bruksanvisning, monteringsmetode m.m med 50%. Det er det laveste resultat som blir gjeldene. Her gjennomføres frontal og sidekollisjon. Dette er særdeles viktig, da barn ved sidekollisjon utsettes for mer alvorlige skader enn ved frontalkollisjon.

Stiftung Warentest

Stiftung Warentest er forbrukerrådet i Tyskland. Disse administrerer og utfører barnestoler tester på vegne av den internasjonale forbrukerorganisasjonen ICRT. Stiftung Warentest gjennomfører sine tester i samarbeid med ADAC. Testene gjennomføres med frontalkollisjon i 64 km i timen og sidekollisjon, mot ECE R44som ikke har dette.

Plus test

VTI og NTF innførte i Sverige i 2009 Plus test som et kvalitetsstempel på barnestoler som er så bra at de anbefales i Sverige. Plus testen har så strenge krav at fremovervendte barnestoler ikke vil klare disse kravene. Tanken er at ingen barn som sitter i Plus test godkjente barnestoler skal få alvorlige/ livstruende skader ved en kollisjon.

Forbrukerrapporten

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon for alle forbrukere av varer og tjenester i Norge. Forbrukerrapporten kjøper barnestoler testene fra ADAC og gjengir resultatene i Norge.


Plus test

Hva er Plus Test?

Det er mange ting dere som foreldre skal ta hensyn itl når dere velger en bilbarnestol. Er den godkjent for mitt barn? Hvor lenge kan han/hun bruke den? Passer den i bilen? Er den enkel å montere? Dette er noen av de mange relevante spørsmålene dere som foreldre må stille dere før dere velger bilbarnestol. Men det viktigste spørsmålet av dem alle – hvor sikkert er setet? 

 

Plus test

Alle bilbarnestoler på det europeiske og Skandinaviske markedet må være godkjente i henhold til ECE R44 eller UN R129.

Plustesten er en frivillig godkjenning som bilstolprodusenter kan velge å teste sine bilstoler for. En bilbarnestol som godkjennes i henhold til Plustesten har klart verdens tøffeste kollisjonstest og får en ekstra merking som bevis.
– Kravet for å få godkjent en bilbarnestol er alt for lave 
– Ved godkjenning av bilbarnestoler måles belastningen i kollisjonsdukkens bryst i stedet for nakken – noe som ikke sier noe om risikofaktoren

I Plus Testen måles belastningen i kollisjonsdukkens nakke og kravene for maksbelastning er harde.

Plus Testen har så strenge krav at fremovervendte barnestoler ikke vil klare disse kravene. Tanken er at ingen barn som sitter i Plus Test godkjente barnestoler skal få alvorlige/ livstruende skader ved en kollisjon.

BeSafe testresultater

Stiftung Warentest

  • 06/2014 iZi Kid X3 ISOfix Topprangert grp. 0/1; Godt
  • 05/2014 iZi Go X1 ISOfix Godt
  • 06/2012 iZi Up X3 Fix Godt
  • 06/2011 iZi Kid X3 ISOfix Testvinner grp. 0/1; Godt
  • 06/2011 iZi Comfort X3 ISOfix Testvinner grp. 1; Godt
  • 11/2011 iZi Go Testvinner grp 0+; Godt
  • 06/2009 iZi Kid X1 ISOfix Testvinner grp. 0/1; Godt
  • 06/2009 iZi Up X2 Godt
  • 06/2007 iZi Sleep Godt
  • 06/2007 iZi Comfort X1 ISOfix Godt

ADACChild_Car_Safety_Test_ADAC

  • 06/2012 iZi Up X3 Fix Godt
  • 06/2011 iZi Comfort X3 ISOfix Testvinner grp. 1; Godt
  • 11/2011 iZi Go Testvinner grp. 0+; Godt

TCS (Swiss Automobile Club)

  • 05/2011 iZi Combi X3 ISOfix Anbefalt
  • 05/2011 iZi Comfort X3 ISOfix Meget tilrådelig
  • 05/2011 iZi Kid X3 ISOfix Meget tilrådelig
  • 05/2007 iZi Sleep Meget tilrådelig
  • 05/2007 iZi Comfort X1 ISOfix Meget tilrådelig
  • 05/2007 iZi Comfort X1 Anbefalt

Auto Motor and SportChild_Car_Safety_Test_Automotor

  • 05/2014 iZi Plus Anbefalt
  • 11/2011 iZi Go Anbefalt
  • 03/2010 iZi Combi X2 Anbefalt

WHICH?

  • Spring 2011 iZi Kid X3 ISOfix Beste kjøp
  • Spring 2011 iZi Combi X3 ISOfix Beste kjøp
  • Autumn 2011 iZi Go Beste kjøp
  • 2009 iZi Sleep Beste kjøp

Plus test

  • 2015 iZi Kid X2 i-Size Veldig høyt sikkerhetsnivå
  • 2014 iZi Kid X1 i-Size Veldig høyt sikkerhetsnivå
  • 2013 iZi Plus Veldig høyt sikkerhetsnivå
  • 2010 iZi Kid X3 Veldig høyt sikkerhetsnivå
  • 2010 iZi Kid X3 ISOfix Veldig høyt sikkerhetsnivå
  • 2009 iZi Kid X1 ISOfix Veldig høyt sikkerhetsnivå
  • 2009 iZi Kid X2 Den første til å bli Plustest godkjentChild_Car_Safety_Test_Which

EURO NCAP

  • 2013 iZi Kid X3 ISOfix Anbefalt
  • 2013 iZi Combi X3 ISOfix Anbefalt

Design awards

Baby innovation award

  • 2013 BeSafe Pregnant iZi Fix Testvinner, kategori “Care”

IF Design award

  • 2008 iZi Sleep Testvinner
  • 2008 iZi Up X2 Testvinner

Red Dot Design awardChild_Car_safety_Test_RedDot

  • 2015 iZi Modular Testvinner
  • 2010 iZi Comfort X3 Testvinner
  • 2007 iZi Sleep Testvinner

Award for Design Excellence

    • 2008 iZi Up X2 Testvinner
    • 2007 iZi Sleep Testvinner

Testing av barnestoler og barnevogner

BeSafe velger å teste BeSafe bilbarnestoler i kombinasjon med ulike vogner for å kunne avgjøre om de kompatible med den Europeiske standarden. Lær mer om testene her.

BeSafe iZi Go X1 passer til flere barnevogner ved å bruke adaptere fra Maxi Cosi. BeSafe velger å teste BeSafe iZi Go X1 i kombinasjon med ulike vogner for å kunne avgjøre om de kompatible med den Europeiske standarden EN 1888*. BeSafe barnestoler passer en rekke vognunderstell ved å bruke adaptere fra Maxi Cosi.

I testprogrammet testes kombinasjonen vogn og barnestol for stabilitet, styrke og varigheten. Testen vil bare bli godkjent dersom alle testene oppfyller EN 1888 kravene.

Tester stabilitet, styrken og varigheten til både barnevogn og barnestoler.

BeSafe publiserer alle kombinasjonene av barnestolen og barnevogner som har blitt godkjent

Vognlisten med godkjente barnevogner finner du under produktet BeSafe iZi Go X1

Er ikke barnevognen du leter etter publisert?

Dersom barnevognen ikke er publisert i vognlisten så er ikke kombinasjonen med barnevogn og barnestol testet ennå, eller så kan ikke kombinasjonen godkjennes. Ta gjerne kontakt med BeSafe for nærmere informasjon om barnevognen du leter etter.

BeSafe samarbeider med barnevogn produsenter

BeSafe jobber med barnevogn produsentene for å etablere testene av barnevogner og barnestoler. Når testene er godkjent kan det være du finner informasjon på barnevogn produsentenes hjemmesider.

*EN 1888 er den Europeiske reguleringen for kvalitets og sikkerhetskrav til barnevogner, etablert i 2003.