ADACs forbrukertest-kriterier og -prosesser

I mai hvert år publiserer ADAC og Stiftung Warentest, sammen med ICRT (International Consumer Research & Testing), Europas største bilbarnestol-test. Noen av de nyeste bilbarnestolene på markedet testes og rangeres. Hvilke bilbarnestoler som er med i testen, er konfidensielt frem til testen publiseres. I tillegg publiserer ADAC og Stiftung Warentest hver høst et supplement til den samme testen.

Hva er ICRT, ADAC og Stiftung Warentest?

ICRT, the International Consumer Research Organization, er en verdensledende organisasjon som utfører fellestester og som setter rammer for testing av ulike produktgrupper. For eksempel er ICRT grunnleggende medlem av Euro NCAP, en av verdens største kollisjonstester. ICRT implementerer og gjennomfører sine bilbarnestoltester sammen med Stiftung Warentest. Resultatene fra denne testen publiseres av nasjonale organisasjoner i hvert enkelt land, feks “Råd och Rön” i Sverige og “Which?” i Storbritannia.

Stiftung Warentest er et uavhengig selskap og Tysklands ledende forbrukertestorganisasjon. De aksepterer ikke noen form for annonsering, og er delvis offentlig stiftet. Dette sikrer deres uavhengighet. Hvert år de utfører bilbarnestoltester sammen med ADAC.

ADAC er en bilinteresseorganisasjon i Tyskland som organiserer tester av bilbarnestoler. Med over 16 millioner medlemmer og et magasin som blir trykket opp i 14 000 000 eksemplarer, er dette Europas største bilorganisasjon. ADAC er kjent som en av de viktigste testerne av bilbarnestoler i Europa.

Kriterier og evalueringer

Testene som utføres av ADAC kan defineres som en ekstrem-test. Hastigheten og belastningen i testene overgår de i Europeisk Standard-godkjenningssystemet, og er nesten på samme nivå som Euro NCAP for biler. Kjernen i testen er to ulike kollisjonstester: En frontkollisjon, og en sidekollisjon.

Testen blir utført ved å bruke et virkelig bilkarosseri for å gjøre det så realistisk som mulig. Bilkarosseriet som ble brukt i den nyeste testen var den nyeste modellen av Volkswagen Golf. Den nyeste generasjonen Q-kollisjonstestdukker som ble brukt i ADAC/Stiftung Warentest-bilbarnestoltesten gir også mer detaljert informasjon enn tidligere.

I tillegg består 50 % av totalkarakteren i ADAC/Stiftung Warentest-testen av karakterene for håndtering, ergonomi og håndverket som er utført under konstruksjonen og produksjonen. I disse kategoriene evalueres også kriterier som brukervennlighet, risiko for feilbruk, komfort for barnet, kvalitet på trekket, plass i bilen, brukermanualen og så videre.

BeSafe-iZi-Flex-FIX-i-Size-ADAC_EN

Flotte ADAC-resultater for BeSafe-bilbarnestoler

I løpet av de to siste årene er alle fire UN R129-godkjente BeSafe-bilbarnestoler testet av de uavhengige tyske testinstituttene ADAC/Stiftung Warentest.

I 2016 var tre BeSafe-bilbarnestoler med i testen, og iZi Kid X2 i-Size fikk det historisk gode sikkerhetsresultatet 1,1, og ble presentert som testvinner i sin kategori (for barn cirka 1-4 år) av ADAC. Det innovative iZi Modular-konseptet ble også testet av ADAC/Stiftung Warentest i 2016, og fikk de flotte testresultatene «Veldig god» og «God» som sikkerhetsscore, og totalresultatet «God» for alle elementene i konseptet.

I 2018 ble iZi Flex FIX i-Size den første UN R129-godkjente beltestolen med høy rygg som noen sinne var med i denne testen, og fikk resultatet «God» i alle testede kategorier. Dette er den eneste bilbarnestolen i testen som har klart å kombinere den enestående sidekollisjonsscoren 1,2 med gode resultater for «plass til barnet» og «plassbruk i bilen».